Poetične ljubezenske pesmi
Mednarodno prodorni
domači "klasični" skladatelj Borut Kržišnik predstavlja novo ploščo
Sacre du temps s tudi samostojno popolnoma celovito glasbo za sicer
istoimensko plesno predstavo priznanega domačega koreografa Edwarda
Cluga
UROŠ SMASEK
(3443) Med
najpomembnejšimi pozitivnimi lastnostmi ustvarjanja mednarodno
prodornega domačega sodobnega "klasičnega" skladatelja in glasbenika Boruta Kržišnika, ki
kar pogosto sklada tudi za gledališče in povrh vsega za film, je
ponavadi prav to, da njegova gledališka ali filmska glasba deluje
večinoma popolnoma celovito tudi samostojno, ne da bi ob njenem
poslušanju bilo pogrešati ogled "pripadajoče" gledališke predstave ali
filma, kar je sicer pogosta pomanjkljivost (pre)mnogih tako imenovanih
scenskih glasb.
Prav ta(kšna) samostojna glasbena celovitost je
Kržišniku uspela tudi na novi plošči Sacre du temps (Posvetitev časa,
2007), sicer zapovrstjo peti tako imenovani avtorski izdaji po
predhodni, predlanski A Life in Suitcases (Življenje v kovčkih) pa po
približno sedem let zgodnejši, navdušujoče inventivni virtualni (precej
računalniško ustvarjeni) simfoniji Magatrejske zgodbe (Stories from
Magatrea) ter začenši s ploščama Currents of Time (1991) in La Dolce
Vita (1995). Na pričujoči novi plošči Sacre du temps je Kržišnik
ovekovečil glasbo, ki jo je sicer prispeval za istoimensko plesno
predstavo mednarodno priznanega domačega koreografa in plesalca Edwarda Cluga, premierno uprizorjeno po navedbah v začetku lanskega oktobra v okrilju plesnega centra Station Zuid na Nizozemskem.
Kržišnik
nam je že ob izidu Magatrejskih zgodb omenil, da za gledališče - ali,
naj dodamo, tudi za film - zelo rad ustvarja samostojno glasbo, ki jo je
možno poslušati, kot rečeno, neodvisno od "pripadajočih" uprizoritev.
Sicer pa se Magatrejske zgodbe zdijo že skoraj nekakšna stalnica
njegovega ustvarjanja oziroma vsaj po odlomkih ali skladbah precej
priljubljene tudi v gledališkem, konkretnejše, plesnem ter filmskem
ustvarjanju. "Citiral" jih je delno že v omenjeno naslovljenem filmu A
Life in Suitcases sloviti, vsestranski in skrajno samosvoj britanski
umetnik Peter Greenaway, s katerim je Kržišnik začel sodelovati
že dobrega pol desetletja prej, naj spomnimo, ko je jeseni 2000 na
Ljubljanskem gradu uglasbil Greenawayevo svojstveno, nepozabno likovno
instalacijo Zemljevid v paradiž (Map to Paradise). Dele Magatrejskih
zgodb pa "citira" tudi Clug.
Med tematskimi oziroma motivnimi
"citati" iz Magatrejskih zgodb je predvsem očitna skladba Love song no. 1
(Ljubezenska pesem št. 1), ki ji je Kržišnik tokrat pridružil še enako
naslovljeni skladbi št. 2 in na plošči zaključno št. 3, ki pa je občutno
bolj celovita, instrumentalno nadgrajena variacija št. 2. Ta
ljubezenska "trojica" je nasploh najbolj poetična na plošči in obenem
ritmično poantirana na prepoznavni Kržišnikov način. Sicer je Kržišnik
še zmerom zvest svojemu precej minimalističnemu slogu, s tem da je
tovrstne skladbe ponekod dognal do popolne harmonije tako rekoč občasnih
poantiranih zvokov klasičnih glasbil in vmesne tišine. Po silovitejši
ali usodnejši orkestralni plati pa posebej prevzame v skladbah Paths of
Coincidence (Steze sovpadanja), March to Eternity (Pohod k večnosti) in
Fire (Ogenj). Slednjo, skladno z naslovom pretežno gorečno, pa zelo
ustrezno "pogasi" že omenjena zaključna Love song no. 3 in občuteno
zaokroži ploščo.
|
|

|